W.V. Samen – Kees Schilder

Afgelopen donderdag bezocht Kees Schilder (Kos) onze vereniging om te vertellen over zijn grote passie: operamuziek. (De bijnaam Kos is overigens ontstaan doordat zijn opa zijn sok(ken) altijd verkeerd om droeg). Kees Schilder komt uit Volendam en is schoolhoofd, en was dirigent van diverse koren en zong ook zelf o.a. in het Volendams operakoor. Tegenwoordig houdt hij vooral heel veel lezingen met mooie verhalen en interessante achtergrondinformatie en natuurlijk prachtige muziek. Kees kwam al op jonge leeftijd in aanraking met de opera muziek. Tijdens een vakantie aan het Gardameer hoorde hij van een opera in Verona. Eerst dacht hij dat is niets voor mij. In die tijd, begin jaren 70, waren het the Cats, Leftside en BZN waar hij naar toe ging. Maar toch ging hij heen en was gelijk aangestoken door het operavirus. Het mooiste nummer dat hij toen hoorde was van de toen nog jonge Luciano Pavarotti: “Pour mon ame la fille du Régiment”. Het werd ook voor ons gedraaid en daarbij een prachtig verhaal. Een ander verhaal ging over de ontmoeting met de Amsterdamse Willem van Loenen, een sigarenboer. Met deze man kreeg de familie Schilder een bijzondere band. Hij was ook een operaliefhebber en Kees werd dan ook door zijn zoon gevraagd muziek te draaien bij de uitvaart van de Amsterdammer. Dit werd “In cielo benedetto I Lomabardi”. Ook Christina Deutekom droeg hij een warm hart toe. Kees kreeg een opdracht om voor de uitgave van een reeks opera cd’s een boekje te schrijven. Hiertoe had hij een drie uur interview met Christina Deutekom. Om goed voor de dag te komen had hij een enorm boeket bloemen meegenomen. En dat heeft zeker een goede indruk achtergelaten. Tijdens de 100e opera-avond georganiseerd door Kees Schilder was Christina Deutekom ook aanwezig. Ook draaide hij Yesterday van de Beatles vanwege de vermeende Napolitaanse oorsprong van dit lied. John Lennon en Paul McCartney hadden een bijzondere voorliefde voor oude Napolitaanse liedjes. Uiteraard werden ook de klassiekers Toreador uit de opera Carmen, de Triomfmars uit Aida (met spectaculaire uithaal van Maria Callas), en natuurlijk het duet van de Parelvissers van Bizet gedraaid. Maar ook zijn bijzondere verhalen waren prachtig. Zoals het verhaal over de wereldberoemde zanger Beniamino Gigli, een kind van arme ouders, maar die nu optrad in het prachtige theater het Scala van Milaan. Maar toch vroeg hij zich af: is dit het nu? Als tegenprestatie voor een verleende dienst van een collega trad hij op voor de arme bevolking van diens geboorteplaats. Het werd een geweldig succes en hij werd de volgende morgen overspoeld met cadeaus van deze dankbare mensen. Toen besefte hij: dit is “geluk”. Hij heeft dit daarna nog vaker gedaan. Het was een zeer geslaagde, druk bezochte avond en we zullen toch anders naar operamuziek gaan luisteren. Het Bestuur